Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Familieverwoertopreis - WaarBenJij.nu Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Familieverwoertopreis - WaarBenJij.nu

Jakarta

Door: Annemarike en Melle

05 Juni 2014 | Indonesië, Batavia

Vandaag, donderdag 5 juni moesten we redelijk op tijd opstaan omdat we een excursie door Jakarta hadden geregeld. Rudy heeft gisteren contact gehad met onze vorige gids Augus waarmee hij geregeld heeft dat we voor vandaag een busje met een chauffeur kregen om een aantal door ons uitgezochte plekken in Jakarta te bezichtigen. Na het ontbijt zijn we vertrokken. Onze eerste bestemming was het Fatahillah plein. Aan dit plein ligt het oude gouveneurspaleis waar vanuit de Nederlands vanaf het begin van de VOC-tijd hebben geregeerd. Na het aantrekken van verplichte slippers (zie foto) zijn we door het paleis gaan rondlopen. We zagen veel schoolkinderen die ons de hele tijd aan keken, voornamelijk de blanken tussen ons (Jellie en Annemarike). Ze maakten foto's en wilden ook met ons op de foto. Dit was erg grappig en leuk om mee te maken! Het paleis zelf was indrukwekkend met allerlei oude voorwerpen uit de gloriedagen van de VOC. Deze tijd bevatte voor de Nederlanders veel rijkdom maar was voor de inlandse bevolking van Indonesië een verschrikkelijke tijd. Nadat we de route door het paleis hebben afgelegd zijn we een hapje en een drankje gaan drinken in het oude Batavia café. De sfeer hier binnen had de stijl van de jaren 50 en zag er erg chique uit.
Nadat we verzadigd waren van de club sandwich en ons drankje zijn we verder gegaan met de reis in de auto. Onze tweede bestemming was het nationale monument van Indonesië, genaamd monas. Dit symboliseert de strijd voor de onafhankelijkheid van Indonesië. Dit was erg indrukwekkend. Een gigantische pilaar met daar bovenop een grote bronzen met goud bekleedde vlam. Voordat we bij het monument kwamen moesten we ons een weg banen door een gigantische menigte Indische verkopers bij kraampjes. We durfden ze op den duur niet eens meer aan te kijken, iedereen had wel wat moois in de aanbieding en wilde dit met alle liefde aan ons verkopen. Echter waren ze hier helaas voor hun bij ons niet aan het juiste adres. ;)
Nadat we het monument bezichtigd hadden zijn we naar de oude VOC-haven, genaamd sunda kelapa gegaan. Dit was wederom erg indrukwekkend. Hier is het oude Batavia ontstaan en dit was voor Ferry een bijzondere plek om aan de rest van ons te laten zien.
Daarna gingen we weer terug in de grote files omringt met smok en toeterende scooters om ons proberen een weg te banen naar het hotel.
Eenmaal in het hotel aangekomen zijn Petra en Annemarike de supermarkt ingedoken om een bal en een aantal opblaasartikelen voor in het zwembad aan te schaffen. Hiermee hebben we daarna veel lol gehad in het zwembad. :D
Toen we uitgezwommen waren zijn we ons gaan klaarmaken voor het avondeten en hebben we heerlijk gegeten aan het zwembad bij ons hotel. Helaas was Ferry erg uitgeput na de lange dag en is hij niet met de rest mee gaan eten en viel dan ook als een blok in slaap op bed. Na het eten hebben Rudy, Petra, Melle en Annemarike nog nagezeten aan het zwembad. We genieten volop van alle indrukken die we hier op doen en het heerlijke klimaat. Morgenochtend vertrekken we alweer uit Jakarta om koers te zetten richting Bali. Wij zeggen voor nu welterusten en voor jullie nog een hele fijne avond gewenst in Nederland!

• 05 Juni 2014 - 19:16

Josef En Inge :

Dat was een super verslag over jullie belevenissen van de afgelopen dag , daar hebben we van genoten en zo is iedere dag weer een verrassing , want je weet nooit wat je te wachten staat. We wensen jullie een goede vlucht nadat Bali !

• 05 Juni 2014 - 20:02

Fedde:

Wat in prachtich ferslach fan jimme dei. Spitich dat it waar wat kerbûstich wie. Foar moarn in goede reis tawinske. Genietsje fan jimme dagen op Baly.

• 06 Juni 2014 - 08:48

Babs:

Wat geweldig te lezen hoe jullie je hebben vermaakt in het uitgestrekte Jakarta! En wat de vorige keer niet helemaal is gelukt, nu wel hebben kunnen bezichtigen, zoals het gouverneurspaleis en de Sunda Kelapa, waar de temperatuur aan de behoorlijke kant kan zijn. Met daarna de Monas aan het koningsplein, waarvan ik heb vernomen dat grootvader Hendrik, daar exercities heeft gedaan met zijn bataljon. Tsja..en dan de mensen die van alles en nog wat willen slijten, het brengt weer herinneringen bij mij naar boven van 13 jaar geleden. Grappig dat jullie nog steeds zo veel bekijks hebben. De foto's die er gemaakt zijn door de bewonderaars zullen weer over facebook vliegen..En dit is nog maar het begin van jullie reis. Ook fijn te lezen hoe jullie iets van de geschiedenis aldaar mee pikken. Het blijft bijzonder...en ook ik blijf jullie volgen...Have FUN!!